3.6
(18)

Az idei évben sem lesz Halfőző Fesztivál. A bajaiak népünnepélyét már tavaly sem rendezték meg, így a mostani már az egymást követő második év, amikor július második szombatján üres marad a város. Természetesen a bajaiak nagy szívfájdalma ez, hiszen korábban kettő és fél évtizeden át minden évben együtt ünnepelhettünk rokonainkkal, barátainkkal. Az előző évek szervezői feladatairól Dobos Edittel, a Baja Marketing Kft. korábbi ügyvezető-helyettesével beszélgettünk.

Edit, az idei évben sem lesz Baján Halfőző Fesztivál. Csapatával Ön hosszú éveken át dolgozott azért, hogy a bajaiak jól érezzék magukat a négy napos fesztiválon. Tavaly a teljes rendezvényszervezői csapattól megvált a Marketing. Ennek fényében hogyan éli meg, hogy az idén is Halfőző nélkül maradunk?

Nagyon nehezen. Már csak azért is, mert 12 éven keresztül kollegáimmal együtt szervezője voltam a rendezvénynek, éppen ezért nagyon nehezen élem meg, hogy a bajaiak ezen ünnepe elmarad. Mi a csapatommal (amiben a „régi” Baja Marketing Kft. valamennyi dolgozóját értem) Kiváló minősítésű fesztivállá fejlesztettük a rendezvényt, amire nagyon büszke vagyok. Sok Jó minősítésű fesztivál van az országban, de Kiváló minősítést csak azok kaphatnak és kapnak, akik minden előírt (közel 15) szempontrendszernek maximálisan megfelel az ítészek szerint. Mi ezt hosszú évek munkájával elértük, bízom benne, hogy a követőink legalább ilyen minőséget fognak produkálni, mind a város, mind a bajai emberek érdekében. Kíváncsi lettem volna arra, hogy az új szervező csapat a jubileumi rendezvényre tekintettel milyen módon, hogyan követi a hagyományokat és milyen új ötletekkel áll esetleg elő.

Kicsit avasson be minket a szervezői munka kulisszatitkaiba. Mikor kezdődik egy adott év Halfőző Fesztiváljának a szervezése és hogyan zajlik ez a munka?

A fesztiválszervezők tudják, hogy nem a következő évre kell tervezni, hanem a következő háromra. Ennek fényében mi ahogy befejeztük az egyik fesztiválunkat és hazament a közönségünk, a szabadságolások után máris nekiálltunk a következőt tervezni. Ez azt jelenti, hogy szeptemberben már felállítottuk azt a koncepciót, hogy mi alapján szeretnénk fellépőket meghívni. A négy napos fesztivál kapcsán az volt az alap koncepciónk, hogy legyen népzene, legyen benne gyerekeknek szóló program, legyen ifjúságnak szóló program, szóljunk a középkorosztálynak, de természetesen gondoljunk az idősebb korosztályra is, azaz szóljunk mindenkihez. A nagy zenei produkciók menedzsereivel felvettük a kapcsolatot és időpontegyeztetések kezdődtek meg már szeptemberben. Októberben már meg volt a programunk fő váza. Ez azt jelenti, hogy meg voltak a sztárfellépők, a nagy zenekarok, akiket nagyon nehéz lekötni adott időpontra. Ami nekünk még nagyon fontos volt, hogy a bajai és környékbeli zenekaroknak és amatőr együtteseknek, tehetségeknek is biztosítsunk fellépési lehetőséget.

Nem csak zenéből állt azonban a fesztivál…

A másik legnagyobb feladat az infrastruktúra kiépítésének és a rendezvénnyel kapcsolatos biztosítási tervek elkészítésének a megtervezése. Emellett a víz-, áram-, villanyhálózat kialakítása, a regisztrált halfőzők részére biztosított sörgarnitúrák helyszínre szállítása és azok térkép alapján történő, folyamatosan ütemezett berendezés terve, a teljes rendezvényterület veszélyhelyzeti hangosítása, biztonsági szolgálattal való területvédelmi és vagyonvédelmi feladatok megtervezése, útlezárási- forgalomkorlátozási – és parkolási terv elkészítése, katasztrófavédelmi szempontból szükséges biztonsági előírásokkal kapcsolatos feladatok előkészítése, mentőszolgálat jelenlétének megtervezése, hulladékgyűjtés és szemétszállítás megszervezése, a mobil illemhelyek elhelyezésének megtervezése, stb. És akkor még nem beszéltünk az alábbi feladatok mellett a fesztivál területén kitelepülő valamennyi vendéglátóegységgel,- a kézműves udvarban és vásársoron megjelenő partnerekkel történő egyeztetések és szerződéskötések folyamatát. Sorolhatnám még a rengeteg feladatot, csak félő, hogy ez reggelig eltartana. Ezek az előkészítő feladatok minden év januárjában elkezdődtek a szakhatóságokkal, vállalkozókkal, vállalkozásokkal, akik a rendezvény az előzőekben részletezett feladataiban érintettek.

Mekkora csapat dolgozott mindezen?

Maga a rendezvény a rendezvényszervezői csapat (6 fő) napi munkáját jelentette, de a Baja Marketing Kft. minden dolgozója (a kommunikációs egység, a Bajai Televízió, a Bácskai Napló, a vendéglátást biztosító egységek, a technikai feladatokat ellátók, stb.) egyszóval mindenki a rendezvény sikeréért dolgozott. Emellett a rendezvényen mintegy száz diákmunkás is dolgozott nálunk, de alkalmi munkavállalókat is foglalkoztattunk. Kiemelt szempont volt nálunk a rendezvényre érkező vendégek biztonságérzetének biztosítása, a tisztaság, valamint a rendezvényterületek eredeti állapotnak történő mielőbbi visszaállítása. Tapasztalható volt minden évben, hogy a vendégek hajnali hazatérése után reggelre, délelőttre tiszta belváros, tiszta rendezvényterület várta a bajaiakat. A rendezvény alatt folyamatosan takarítottak a megbízott vállalkozók. Tehát ez egy óriási csapatmunka, amiben nem csak a Baja Marketing Kft. dolgozói vettek részt, hanem külsős vállalkozások is. És az alábbiakban még nem beszéltem a hatósági feladatokat ellátó (Katasztrófavédelmi Kirendeltség, Tűzoltóság, Vízirendészet, Mentőszolgálat, Rendőrkapitányság, Polgárőrség, Biztonsági Szolgálat, stb.) szervezetek valamennyi kollegájáról, aki a fesztivál 4 napja alatt a rendezvényen dolgozott.

Ön szerint az, hogy az idei évben is elmarad a fesztivál a koronavírusra húzható rá vagy szervezési hiányosságokra?

Megmondom őszintén nagyon sok minden ráhúzható a koronavírusra, de ha jól tudom a városvezetés már februárban kimondta azt, hogy nem lesz Halfőző Fesztivál, amikor még lett volna idő végiggondolni. Mentségükre szóljon, hogy senki nem tudta, hogy ebben az időpontban milyen járványügyi állapotok lesznek. Én örültem volna, ha sikerült volna megrendezni, mi biztosan valami alternatív megoldásban gondolkodva nem hagytuk volna egy újabb évre halfőző fesztivál nélkül a városunkat. Véleményem szerint így két év kihagyás után nagyon nehéz lesz visszahozni a fesztiválunk országos hírnevét. Mindentől függetlenül azt gondolom, hogy a jelenlegi rendezvényszervezői csapatnak ez nagyon nagy falat lett volna. Egy példa. Gondoljunk csak bele az utóbbi évek hektikus, szélsőséges időjárási körülményeire. Nekünk volt részünk már szakadó esőben, orkán erejű szélviharban, 42 fokos hőségben, stb. Ezek egyesével is rémálmai egy rendezvényszervezőnek, de sajnos az említett körülményekkel számolni kell és ezek kezelésével is tervezni kell.

Nem ez az egyetlen nagy fesztivál Baján, ami elmaradt. Már tavaly elmaradt a Bácskai Hurka és Kolbászfesztivál, néhány hete pedig a Jánoska-eresztésen kellett volna találkoznunk, amit szintén nem rendeztek meg. Mit gondol, miért?

Ha jól tudom az első rendezvény, amit megtartottak az a gyermeknap volt, ami egy nagyon kis szelete a rendezvényszervezésnek. Nem egy komoly feladat, nem igényel komoly szakmai hozzáértést. Én úgy gondolom, hogy a Jánoska-eresztés lett volna az első „mély víz” a szervezőknek, mivel ott nagyon sok mindenre nagyon oda kell figyelni. Az első próbatétel ez lett volna. De én bízom benne, hogy a szabadtéri színháznak már semmi akadálya nem lesz, akkor pedig majd bizonyít a jelenlegi szakmai stáb.

Putnik Tamás

Fotók: Kopri

Mi a véleményed?

Kattintson egy csillagra az értékeléséhez!

Átlagos értékelés 3.6 / 5. Szavazatok száma: 18

Eddig nincs szavazat! Legyen Ön az első, aki értékeli ezt a bejegyzést.

Amint hasznosnak találta ezt a bejegyzést ...

Kövess minket a közösségi médiában!